Siirry pääsisältöön
Etusivu Päätöksenteko Talous ja raportoinnit Talouden toteutuminen Kuntaliiton veroennustekehikko

Kuntaliiton veroennustekehikko

Veroennuste 2024

Kuntakohtainen helmikuun veroennustekehikko perustuu koko maan veroennustekehikkoon, joka 2.2.2024 päivitettiin Kuntaliiton nettisivuille.
Erityishuomioita helmikuun kuntakohtaisessa veroennustekehikossa:

– Palkkatulojen, eläketulojen ja työttömyysturvaetuuksien muutokset verovuodelle 2023 perustuvat Tulorekisterin ilmoitetuista ansiotuloista vuosina 2022 ja 2023. Huomattavia muutoksia joissain kunnissa verrattuna viime lokakuun arvioon. Viime lokakuussa arvio perustui koko maan vastaavaan muutokseen sekä kunnan työikäisen väestön muutokseen.

– Yhteisöveron kuntakohtainen jako-osuus verovuodelle 2024 muuttaa ennustetta merkittävästi monessa kunnassa.

Veroennustekehikon päivitys perustuu osin Valtiovarainministeriön viime joulukuun taloudellisen katsauksen ennusteisiin. Lisäksi veroennusteessa on huomioitu lopulliset tiedot verovuoden 2022 verotuksesta, toteutuneet verontilitykset tammikuuhun asti sekä vuoden 2024 veroprosentit.

 

Kunnallisveroennuste 

Veroennustepäivityksessä on huomioitu valmistunut verotus 2022. Valmistuneen verotuksen ansiotulo-, vähennys- ja verotiedot ovat Verohallinnon tilastotietokannasta. Verovuodelle 2023 olemme palkkatulojen, eläketulojen sekä työttömyysturvaetuuksien kehityksissä huomioineet tulorekisterin mukaiset muutokset 2022–2023. Kuntakohtaiset vastaavat vuosimuutosprosentit löytyvät myös tulevissa kuntakohtaisissa veroennustekehikoissa. On syytä huomioida, että yllä mainitut kuntakohtaiset ansiotulojen kehitykset verovuodelle 2023 voivat poiketa viime lokakuun veroennustekehikon oletuksista. Silloin kuntakohtaiset arviot johdettiin koko maan vastaavasta kehitysarviosta sekä kunnan väestön kehityksestä. Muutoksella on vaikusta verovuoden 2023 arvioituun maksettavaan kunnallisveroon, marraskuun arvioituun maksuunpanotilitykseen sekä tämän vuoden lopun arvioituun kuntakohtaiseen jako-osuuteen. Kaikki kyseiset erät tarkentuvat, kun Verohallinto kesällä julkaisee ensimmäiset ennakkotiedot valmistuvasta verotuksesta 2023.

Palkkasumman arvioidut muutokset vuodesta 2024 eteenpäin ovat hieman varovaisempia, verrattuna Valtiovarainministeriön joulukuun taloudelliseen katsaukseen. Palkkasumman kehitykseen vaikuttaa nimellisansioiden lisäksi työllisyyden kehitys. Työllisyyden supistuessa palkkasumman ennakoidaan vuonna 2024 kasvavan vain vajaa 3 prosenttia koko maassa, vaikka nimellisansioiden nousuvauhdin oletetaan nopeutuvan. Kehitykseen liittyy vielä epävarmuutta ja palkkasumman kehitys tarkentuu tulevissa ennusteissa.
Kunnallisveron kuluvan vuoden arvioitu tilitys nousee koko maassa noin 30 miljoonalla eurolla viime vuoden lokakuun arviosta. Tulevina vuosina euromääräinen muutos on hyvin pieni verrattuna lokakuun arvioon. Kehityksessä on syytä huomioida, että tuloveroprosenttien muutosten vaikutus kunnallisveron tuottoon on noin 100 miljoonaa euroa per vuosi. Kunnallisveron kehityksessä on myös syytä huomioida selvästi alennetut työttömyysvakuutus- ja päivärahamaksut. Kyseiset maksut ovat vähennyskelpoisia ja parantavat näin ollen kunnallisveron tuottoa yhteensä noin 80 miljoonalla tästä vuodesta alkaen. Tämä huomioitiin jo viime lokakuun veroennustekehikossa. Muutos nostaa myös kuntaryhmän arvioitua jako-osuutta verovuoden 2024 tilityksissä ja on nyt 25,26 % ansio- ja pääomatuloverojen arvioidusta kertymästä.

Yhteisö- ja kiinteistöveroennuste

Maksettava yhteisövero verovuonna 2022 perustuu Verohallinnon tietoon valmistuneesta verotuksesta. Pudotimme arviota verovuoden 2023 maksuunpannuista yhteisöveroista viime lokakuusta hieman lisää, sillä näkymät eri aloilla ovat heikentyneet viime kuukausina. Kuluvan verovuoden maksettava yhteisövero ei arviomme mukaan juuri kasva.

Yhteisöveron tulevien vuosien kehitys perustuu osin joulukuun taloudellisen katsauksen kehitysarvioihin. Kuluvan vuoden yhteisöveron arvioidut tilitykset laskevat noin 60 miljoonalla eurolla viime lokakuun arviosta. Tämän jälkeen pudotusta on keskimäärin noin 100 miljoonaa euroa per vuosi. Kuntakohtaisissa veroennustekehikoissa olemme huomioineet lopulliset yhteisöveron kuntakohtaiset jako-osuudet verovuodelle 2024. Tästä syystä kuntakohtainen ennuste, erityisesti kuluvalle vuodelle, poikkeaa kunnissa koko maan vastaavasta.

Kiinteistöveron hyvä kehitys 2023 johtui pääosin rakennuskustannusindeksin noususta. Tämä johti siihen, että rakennusten jälleenhankinta-arvojen korotus nostivat rakennusten verotusarvoja. Verovuoden 2022 kiinteistöveroja kertyi yhteensä reilu 100 miljoonaa euroa viime vuoden tammi- ja helmikuussa. Tämä oli noin 5 prosenttia verovuoden 2022 maksettavasta kiinteistöverosta. Verohallinnon arvion mukaan vastaavanlainen kehitys voisi olla myös verovuoden 2023 osalta ja tämä on huomioitu veroennustekehikon tilitysarviossa kuluvalle vuodelle. Rakennusten arvioituihin verotusarvoihin on tulossa huomattavasti vaatimattomampi kasvu tästä vuodesta alkaen. Maaliskuun aikana Verohallinto julkaisee ennakkotietoa verovuoden 2024 kiinteistöverotuksesta ja tämä huomioidaan seuraavassa veroennustekehikossa.

Kiinteistövero kasvaa arviolta noin 6 prosentilla kuluvana vuonna. Kasvu johtuu pääosin maapohjan eriytetyistä kiinteistöveroprosentista, jonka alaraja on 1,30 %. Muutos nosti kiinteistöveron maksettavaa ja tilitettävää veroa tästä vuodesta alkaen noin 100 miljoonalla eurolla per vuosi. Muutos huomioitiin jo viime lokakuun veroennustekehikossa.

Veroennustekehikko päivitetään seuraavan kerran huhtikuun lopussa. Tällöin ennusteessa huomioidaan muun muassa Valtiovarainministeriön maaliskuun ennustekierroksen mukaiset arviot verotulojen kehityksestä, huhtikuun verontilitykset sekä kuntakohtaiset väestötiedot vuodelta 2023.